Styrke og kondisjon

Fokus, styrke, konsentrasjon, hold ut...

Vi skal ikke legge skjul på at dette tema er vårt mest populære. Det skyldes nok kombinasjonen med å teste seg selv, bryne seg mot andre eller se hvor lenge en klarer å holde ut. Du trenger ikke være atlet for å velge dette tema, en god taktikk kan være like bra som en sterk hånd eller fot.

Temaet setter nok litt krav til et klokt hode, vinnervilje og noe fysikk. Vi har erfart at selv om du kanskje ikke er i ditt livs form, klarer alle å yte det lille ekstra i temaet Fysisk styrke. 

I tema vil du finne kjente øvelser som 90 grader, Langemann (armstyrke), Klassehopp og Trillebåra, for å nevne noen. 

NOEN ØVELSER I STYRKE OG KONDISJON

Knekken

90 graderen, eller Knekken som vi har valgt å kalle denne harde øvelsen, er en klassiker. Ned i 90 og sitt. 

Dette er øvelsen der du skal ha litt styrke i lårene. Syren kommer fort, men klarer du Kalvøypersen på litt over 5 minutter? 

I øvelsen får du poeng som enkeltutøver så vel som lag, så her er det om å gjøre å holde ut lengst mulig, både for deg selv og laget. 

Langemann

Et godt grep, et fast blikk og uten annen tanke i hode enn å holde grepet. Velkommen til Langemann. På signal griper du om stangen og bare heeeeenger. Leeeenge. 

I likhet med 9o graderen får du poeng som enkeltperson, men du bidrar også til at laget sanker viktige poeng. Så her er det om å gjøre å bidra til fellesskapet. 



Trillebåra

Selvsagt må  tema Styrke og Kondisjon ha med trillebåra. Øvelsen er ny av året, så her kan dere bidra til å sette rekorder.

Vekten på kvinnens båre er "dessverre" noe lettere enn mennenes. Men du verden, dere skal kjenne at dere løfter kvinner.  

På signal løftes båren opp og holdes. Den som setter båren i bakken er ute av konkurransen. Hvor lenge klarer dere å holde: 

Damer: 50 kg

Menn: 70 kg